Licht in de tuin!

Welke delen van je tuin wil je ‘s avonds uitlichten? Natuurlijk denk je daarbij aan het pad naar de voordeur en die naar het terras, door ook de beplanting mee te nemen in je lichtplan kun je prachtige schaduwen en feeërieke hoekjes creëren.

Lagen verlichting

Net zoals in de verschillende ruimtes in je huis maak je ook in het lichtplan voor de tuin verschil tussen direct licht, indirect licht, diffuus licht en accent licht. Voor alle soorten licht bestaan passende armaturen, van grondspots (die vanaf de grond direct licht schijnen) tot staande lampen en wandarmaturen. Spots kun je op meerdere manieren toepassen: zet ze in een border of monteer ze aan de overkapping van je terras.

Laat je een nieuwe tuin aanleggen? Zorg ervoor dat daarin ook een lichtplan is opgenomen. Tip: Vergeet niet dat de verlichting in je tuin ook onderhoud nodig heeft. Maak de armaturen minimaal een keer per jaar schoon met een schone doek en warm water. Natuurlijk schakel je eerst de elektriciteit uit!

Beeld: deltalight

Armaturen kiezen

Weet je welke diffuse, algemene verlichting je wilt gaan gebruiken en welke gerichte verlichting? Zo kies je de juiste armaturen!

• Dimmen: let op de dimbaarheid van de armaturen. Past dit bij jouw lichtplan? Weet dat tuinverlichting nooit heel fel hoeft te zijn.
  • Energiegebruik: Check het energielabel op de verpakking. Lampen in klasse A zijn het meest efficiënt – en dus het meest energiezuinig –, die in klasse G het minst.
  • Lichtstroom, vermogen en levensduur van de lamp vind je ook terug op de verpakking.
  • Kleurtemperatuur: let niet alleen op de wattage, maar ook op de kleurweergave. Lampen boven de 5.000 kelvin (K) geven ‘koud’ licht, onder de 3.300 K ervaar je het licht als ‘warm’. Voor tuinverlichting kijk je vooral naar het beplantingsplan.
  • Stijl: natuurlijk kies je een armatuur in de stijl van de stijl en sfeer van de ruimte waarin hij gebruikt zal worden. Laat het armatuur daarop aansluiten. Check onze Pinterest-pagina voor ideeën!
  • Led: wil je een led-lamp buiten plaatsen? Let op de waterdichtheid van het armatuur. Die waterdichtheid wordt aangegeven in IP en vind je terug op de verpakking. Zo is IP44 is spatwaterdicht en is IP67 volledig waterdicht (en daarmee het meest geschikt voor gebruik in de tuin). Zie ook de informatie in deze blog.
  • Merken: Op zoek naar toffe en bijzondere merken tuinarmaturen? Studio Valentijn is dealer van diverse lichtmerken.

beeld: Marset

Lees meer over de verschillende lichtcursussen

Meer zoals dit:

Download hier ons gratis E-book ‘5 gouden licht-tips’

Verbeter en versterk jouw interieurontwerpen vandaag nog met deze 5 praktische tips!